Príbehy absolventov spracované našim časopisom Atteliér

Pred pár týždňami sme sa zúčastnili konferencie Marketing Identity 2014. Najzaujímavejšou časťou bola opäť panelová diskusia. Jedným z diskutérov bol aj Juraj Kováč, creative team leader reklamnej agentúry This Is Locco a zároveň absolvent FMK. Stretli sme sa s ním napoludnie v Bratislavskej meštianskej pivárni, kde si zaspomínal na študentské časy, porozprával niečo o svojej práci, ale aj o tom, čo chýba absolventom.

juraj_kovac_profil

Prečo práve FMK? Bola to tvoja prvá voľba?
Bol som prijatý aj na právo a rozmýšľal som, čo so životom. Nakoniec padlo rozhodnutie, že sa mi nechce desať rokov študovať (smiech). Vždy ma to viac ťahalo k reklame a ku kreativite.
Takže prednosť dostal marketing pred právom. To sa nevidí často. Na druhej strane chápem, že právo nie je ľahká škola.
Nebolo to o tom, či je ľahká alebo ťažká. Skôr išlo o ten kravaťácky štýl, ktorý nasleduje potom a nie je mi až taký blízky, ako to naše vysedávanie v tulivakoch (smiech).

“Čo sa dalo odfláknuť to som odflákol, ale keď som našiel hodinu, ktorá ma vyslovene bavila, tak som na tom zamakal.”

To máme všetci radi. Aký si bol študent?
Ako som hovoril už na konferencii, nebol som práve ukážkový študent. Čo sa dalo odfláknuť to som odflákol, ale keď som našiel hodinu, ktorá ma vyslovene bavila, tak som na tom zamakal. Nebol problém robiť do noci. Boli to také praktické veci s Ivanom Kasajom alebo Arturom Bobovnickým, ktorý nám dával case studies. Narozdiel od Všeobecnej ekonomickej teórie, ktorá nebola mojou šálkou kávy.
Myslím, že tak to funguje u niektorých študentov, respektíve u tých, ktorých škola aj baví, čo sa nevidí často.
O tom sa strhla konverzácia aj na konferencii, že študentom chýba motivácia.
Myslím si, že tam tá motivácia je, len sa im nechce.
Potom je to asi na jednotlivých pedagógoch, aby to z nich nejakým spôsobom vybičovali a zapálili to v nich. Mám pocit, že veľa študentov chodí na výšku a pritom sa iba opíjaju, neriešia vôbec nič. Potom sa akosi zo školy “vyfľusnú” a zistia, že všetci chcú, aby mali nejakú prax, aby mali nejaké portfólio, aby už niečo robili a tam je ten problém. Preto je podľa mňa najdôležitejšie, aby tie decká robili buď priamo na škole vrámci školských aktivít alebo začali pracovať.
FMK toho ponúka pre študentov dosť, aby sa tam človek realizoval.
Súhlasím.

“Mám pocit, že veľa študentov chodí na výšku a pritom sa iba opíjaju, neriešia vôbec nič.”

Na čo najradšej spomínaš na FMK?
Na ľudí, ktorí tam chodili. Myslím, že my sme sa ako ročník stretli vcelku taký silný tím a našli sme si tam takú partiu, s ktorou fungujeme aj teraz. Pred dvomi mesiacmi sme boli tak, že ja s Klemom, ktorý teraz aj učí na FMK, aj s ďalšími našimi spolužiakmi sme sa stretli úplne mimo školy päť rokov ako sme všetci skončili a stále si máme čo povedať a každý robí niečo v tom marketingu. Ďalej sú to všetky tie školské akcie čo boli ako majáles, beánie a tá school spirit, ktorú má FMK.
Presne to som chcel povedať, že tá škola má toho ducha. Nie nadarmo sa hovorí, že sme jedna veľká rodina. Netýka sa to len študentov, ktorých spoznáš aj z iných ročníkov a odborov, ale aj doktorandov. Na iných školách si musia niečo dokazovať a tváriť sa dôležito ale tí naši to nemajú za potrebu.
Tak by to aj malo byť, aj keď je to možno dané brandžou. Právnici musia byť fair and square a títo ľudia sú otvorenejší, kreatívnejší, radšej komunikujú a získavajú nové pohľady na svet. Vlastne aj študenti dajú doktorandom veľmi veľa, nový pohľad, nový prístup, udržujú ich v trendoch istým spôsobom, minimálne v tej komunikácií.

“Snažíme sa o prepojenie online a offline reklamy.”

Teraz pracuješ ako creative team leader v agentúre This Is Locco. V čom spočíva tvoja práca?
Mám na starosti vedenie celého kreatívneho tímu. Takisto robím idea makeing, copywriting a všetky tieto slovné záležitosti. Prebieha to takto: príde nám zadanie, sadnem si s kopíkmi, vymyslíme, čo sa má robiť, a potom sa stretneme s arťákmi, pozrieme sa akým spôsobom by sa to dalo buď nakresliť alebo urobiť po vizuánej stránke. Potom musím dať pozor, aby bola robota rozdelená tak, aby sa všetko stíhalo a aby mal ten výstup takú kvalitu, akú má mať.

Jpeg

Čím je špecifická reklamná agentúra, v ktorej pracuješ?
Hovoríme, že sme prvá crossline agentúra. Veríme v to, že sa reklama nedelí na ATL, čo sú klasické printy, televízie a rádiá, a BTL, čo často bývajú online-y, ale že keď je jedna dobrá idea, dobrá stratégia, tak to musí fungovať aj tam, aj tam, aj tam. Hľadáme také nápady, ktoré sú univerzálne funkčné. Náš tím je vystavaný z ľudí, ktorí robili v rôznych digitálnych agentúrach alebo ako online-oví freelanceri, z ľudí, ktorí majú roky za sebou vo veľkých agentúrach ako Istropolitana alebo Wiktor Leo Burnett. Je to teda nehomogénna zmes ľudí, ale práve v takýchto tímoch vie vzniknúť dobrá chémia a vznikajú také nápady, ktoré v iných agentúrach nevzniknú. Snažíme sa o prepojenie online a offline reklamy. Pred pár rokmi sa totiž v reklamnom svete stalo, že boli veľké agentúry, ktoré robili napríklad T-Mobile spoty, printy a tak alebo Orange, teda obrovských klientov a robili im ATL-ká. Popritom začal byť stále silnejší internet, čiže začali vznikať malé štúdiá, ktoré sa zameriavali iba na internet. Trendom sa stalo, že veľká ATL-ková agentúra vytvorila dcérsku spoločnosť, ktorej zadávala tie digitálne veci. Postupne sa to mení na to, že aj z tých digitálnych dcér sa stávajú full servis agentúry, ktoré zvládajú oboje. Jeden z našich zakladateľov Tomáš Rosputinský, mimochodom tiež absolvent FMK, robil v Zaraguze, čo je vlastne digitálna sféra Istropolitany a predtým robil v samotnej Istropolitane. Mal teda skúsenosti aj odtiaľ, aj odtiaľ a vedel porovnať tie dva svety a skombinovať ich.

“Zaujalo ma na tom, že to bola mladá, dravá agentúra. Keď som tam prišiel bolo tam sedem ľudí, teraz, o rok a pol neskôr, nás je asi 27.”

Ako si sa dostal do This Is Locco?
Už počas školy som začal robiť freelance, rôzne webky, grafiku a idey. Potom som chvíľu robil marketing pre mamine interiérové štúdio. Keď som tam pomaly končil, vedel som, že už je tam všetko v poriadku a začína to fungovať ako má, Made By Vaculik, TRIAD a SCR vyhodili, že hľadajú kreatívca. Do všetkých troch som poslal svoje portfólio a životopis a čakal som. Prvý sa ozvali z SCR, išiel som k nim na pohovor, veľmi sme si sadli a chceli ma hneď prijať. Mal som však dohodnuté druhé kolá pohovorov v TRIADE a Made By Vaculik. Kým sme to však zosynchronizovali, musel som povedať SCR či áno alebo nie, takže som tam nakoniec skončil. Pracoval som tam rok a pol tiež na pozícií kreatívneho lídra. Počas práce v SCR-ku ma začali oslovovať aj iní ľudia a nakoniec ma zlomili, aby som išiel do Locca. Zaujalo ma na tom, že to bola mladá, dravá agentúra. Keď som tam prišiel bolo tam sedem ľudí, teraz, o rok a pol neskôr, nás je asi 27.
To znamená, že dopyt po absolventoch marketingu je veľký.
Je, po kvalitných absolventoch je naozaj veľký. Aj my stále hľadáme grafikov a copywriterov, lebo tej roboty je veľa. Hovorí sa, že je veľa reklamných agentúr, ale podľa mňa je klientov trikrát viac.
Čo by si odporučil našim študentom, aby boli kvalitní absolventi?
V prvom rade snažiť sa pochytať čo najviac z praxe, či už sú to rôzne stáže alebo tie case studies, ktoré sa robia na hodine. Keď dostanú zadanie, nech sa nad ním ten človek zamyslí, vypracuje ho podľa seba, dá tam svoj kód alebo niečo také. Keď mi príde na pohovor niekto, kto má v portfóliu pokojne aj školské práce, vidím na tom, ako rozmýšľa. Čiže čo najviac robiť, všímať si kampane, ktoré sa mu páčia a rozmýšľať nad tým prečo a ako fungujú a sledovať ľudí okolo seba. Celá reklama je o tom, že máme niečo, čo chceme dosiahnuť v ľuďoch, niečo, čo si majú myslieť alebo čo chceme aby si mysleli a treba nájsť unikátnu cestu, ako sa k nim dostať. A to je podľa mňa z 90% psychológia, poznať to užívateľské správanie. Jednoducho povedané, treba na sebe makať už počas štúdia.
Čo chýba uchádzačom o miesto, s ktorými robíš pohovory?
Často kontakt s realitou (smiech). Je tam rozkol medzi tým, čo si predstavujú a čo sa reálne robí v reklame. A tak ako sme hovorili aj na konferencii, chýba im kritické myslenie. Napríklad, keď im zadáme urobiť takú hlúposť ako je facebookový status, vyhodia spakruky prvé, čo im napadne a nerozmýšľajú nad tým, či to je vhodné pre klienta, či to niekoho zaujíma a či to pochopí cieľový facebookový užívateľ. Čiže double check toho čo robia. Ocenil by som aj predmet, na ktorom by sa študenti učili, ako sa správne vyjadrovať a ako poskladať argument. V agentúre to totiž funguje tak, že keď príde absolvent, musí najskôr svojmu kreatívnemu nadriadenému predať svoj nápad a už to býva veľakrát problém. Často nevie vysvetliť, čo tým myslel. Nápad síce môže byť úplne super, ale keď ho nevie predať svojmu nadriadenému, tak už tam je problém. Nehovoriac o tom, aký problém by bol predať to klientovi.

“Čo sa týka práva, ktoré sme sa učili, tak som ho nikdy v živote nepoužil.”

Keby si mohol, čo by si zmenil na FMK?
Osobne ma hnevalo neustále presúvanie sa z Herdu na Skladovú.
Aby toho nebolo málo, tak teraz sa vyučuje ešte aj v Jame.
To je “super”. Okrem toho, čo sa týka práva, ktoré sme sa učili, tak som ho nikdy v živote nepoužil. Aj keď som chcel ísť na právo a bolo to pre mňa zaujímavé, považujem to zbytočné pre túto prax.

Juraj Kováč (28)
FMK vyštudoval v roku 2009. Počas školy začal pracovať ako freelancer, neskôr robil marketing pre interiérové štúdio Zirkon. Od apríla 2012 pôsobil ako creative team leader v agentúre SCR Interactive. V apríli roku 2013 začal pracovať v agentúre This Is Locco, kde pôsobí dodnes.

Autor: Ďusi Tamáš
Foto: strategie.sk, autor